top of page
Search
Writer's pictureדויד קובוס

מי שיבקר הקיץ בברצלונה ימצא עיר אחרת, אך לצד סגירות רבות גם נפתחו מקומות מסקרנים

אפשר להגיד שבשעה טובה, הקיץ הגיע השנה לספרד ויש הרגשה שאפילו השמש מאירה חזק יותר. אחרי כמעט שנה וחצי של סגרים והגבלות, ירידת התחלואה בספרד ומבצע החיסונים שעלה על מסלול נותנים לתושבים סיבה לחייך. ברצלונה, כאחת הערים המתוירות בעולם קיבלה את השיעור שלה ונפגעה קשות ממשבר הקורונה. מי שהיתה ידועה כעיר לא סבלנית כלפי תיירים, בשפה מעודנת, מנסה כעת להחזיר אותם מחדש לרחובותיה, בכל מחיר.

על פי סקר רשמי של בעלי העסקים בבברצלונה, כ-35% מהחנויות ומבתי העסק בתחום ההסעדה והתיירות סגרו את שעריהם בשנה האחרונה. זהו נתון מדהים שמקבל המחשה כואבת כשמתהלכים ברחובות הריקים של הרובע הגותי ורואים את שלטי ההשכרה בשדרות הרמבלס. כשנזכרים שגם בשפים גדולים כמו אלברט אדריה נגעה הקורונה וסגרה את כל מסעדותיו בעיר. התיירים שביקרו בעבר בברצלונה ימצאו עיר אחרת בביקורם הבא: פחות רועשת, יותר מקומית ובהחלט צנועה, באופן יחסי. ועדיין, בכל משבר יש גם הזדמנויות והתחלות חדשות, ולצד סגירת מסעדות וחנויות שהיו חלק בלתי נפרד מהעיר, נפתחו גם מקומות חדשים, טעימים ומעניינים לא פחות. הנה כמה מהאתרים ומקומות האוכל האמיצים והמסקרנים שנפתחו בתקופה האחרונה בברצלונה וששווים קפיצה בביקור הבא.


המסקרן :CASA SEAT

ודאי תתהו פשר ההמלצה אודות חלל תצוגה של חברת רכב, הרי בשביל רכבים יפים יש את רחוב המסגר, לא חייבים להרחיק עד ברצלונה. אבל חכו רגע. יצרנית הרכב הברצלונאית סיאט חזרה לעיר ופתחה מתחם שלם בלב שדרות גרסיה. הבניין הגדול והמרשים נולד מאיחוד כישרונותיהם של האדריכל קרלוס פרטר והמעצב לאזארו רוזה ויואל הספרדיים. סיאט היא אולי החברה החשובה ביותר שהיתה בברצלונה וחלק מהזהות המקומית עד שנות ה-80. החברה אף הקימה שכונות מיוחדות בתוך העיר שיועדו לעובדי החברה ומשפחותיהם (ביניהם אנוכי), שכללו בתי ספר, מגרשי משחקים ואפילו קבוצת כדורגל. כמעט כמו בקיבוץ.

המתחם החדש שנפתח לפני שבועות אחדים אמנם מהווה את מטה החברה, אך גם משמש כהיכל תצוגה למודלים העתיקים ביותר שלהם, לצד אביטיפוס חדשניים ועתידניים של מכוניות ואופנועים. מעבר לזה, החברה הקצתה חללים מיוחדים לתערוכות ומופעי מוזיקה (בחינם), ופתחה אפילו מסעדה שמארחת שפים ידועים מתחלפים. בקיצור שווה ביקור

Casa Seat Passeig de Gràcia 109




החדש: בית העוגות של JON CAKE

אני אוהב סיפורי הצלחה בימי קורונה, קצת טוב בכל הדכדוך המתמשך הזה. סיפור אחד כזה הוא של ג'ון גרסיה, שף חרוץ שעבד במסעדות מכוכבות, ביניהן El Celler de Can Roca (שעוטרה בעבר כמסעדה הטובה בעולם), אך איבד את עבודתו בעקבות המשבר. גרסיה לא התייאש ופתח בביתו מעבדה לעוגות גבינה, חלום שהיה לו במשך שנים, אך עד אז הוא לא מצא לכך זמן. מאז שעוגת גבינה באסקית ממסעדת La Viña בסן סבסטיאן נבחרה כטעם השנה של 2020 על פי הניו יורק טיימס, תופעת עוגות הגבינה רק הלכה והתעצמה ואיתה גם הביקוש לעוגה הממזרית הזו. במשך שבועות גרסיה שיכלל את המתכון, חילק לחברים והפיץ את השמועה והריחות באינסטגרם. תוך זמן קצר הוא קיבל 60 הזמנות שבועיות למשלוחים הביתה (כשהכל עדיין היה סגור), וכיום הוא כבר אופה 450 עוגות בשבוע אחד וידו נטויה.

את עוגות הגבינה הבאסקיות של גרסיה ניתן כעת למצוא בקונדיטוריה החדשה שהוא פתח ברובע בורן. למתחילים אמליץ ללכת על העוגה הקלאסית, למתקדמים יש גם עוגות עם סוגי גבינה שונים כמו צ'דר מעושנת, קממבר, גבינה כחולה אורגנית מצפון ספרד, סאברין עם כמהין, או עוגת ארבע הגבינות (מוצלחת במיוחד)

. Jon Cake, Carrer Assaonadors 29




המתחדש: קונדיטוריה BRUNELLS

מדהימים אותי המקומות בברצלונה שפתוחים מעל למאה שנים ועוברים בנחת מדור לדור. בכניסה לבתי העסק ההיסטורים האלו מוטבעת לוחית מוזהבת על המדרכה המציינת את שנות הפעילות ואת תרומת המקום למורשת של העיר. בברצלונה נכון להיום פועלים כ-180 בתי עסק היסטוריים ואחד מהם הוא פסטיסרי ברוניילס ברובע בורן העתיק, הקיים כבר משנת 1892.

החסרון, אם תרצו, בקונדיטוריות הוותיקות הללו שגם הקינוחים וגם המאפים נשארו תקועים אי שם במאה ה-19. רולדות קצפת ועוגיות שקדים במרקם אבן כבר מזמן לא באופנה, אבל מעטים המקומות שמוכנים לעשות את השינוי המתבקש. הדור החדש של משפחת ברוניילס החליט שאם להמשיך, אז בשינוי אדרת. זה התחיל בחיבור למותג הקפה Magnifico וכן לשף פטיסרי של קונדיטורית Canal המעוטרת וביחד יצרו תפריט מאפים וקינוחים עילאי. על העיצוב היפהפה אחראי סטודיו Ekis המקומי ששילב ברגישות את סגנון הארט דקו הכל כך מזוהה עם ברצלונה עם סגנון מודרני בוהק. אם חיפשתם מקום לעצירה לקפה ומאפה, זו חובה

. Brunells ,Carrer de la Princesa 22




המקורי: מלון פרקטיק ESSENS

בזמן שחלק מהמלונות העיר עומדים שוממים, רשת מלונות הבוטיק פרקטיק (PRAKTIK) פתחה מלון חמישי בברצלונה. הרשת שידועה בכך שלכל סניף יש קונספט ייחודי ועיצובי משלו, כבר הפתיעה בפרקטיק Bakery עם מאפייה משובחת שנמצאת בתוך המלון ומפיצה ריח לחם טרי על הבוקר. פרקטיק Rambla ששוכן בתוך בניין היסטורי מהמאה ה-19 על שדרות הרמבלס, עבר תהליך שחזור יפהפה. בכניסה לפרקטיק Vinoteca יכבדו אתכם בכוס יין מקומי בזמן שאתם בוהים בתצוגה של 900 בקבוקים באולם הקבלה וסומלייר פרטי ילמד אתכם הכל על היין. פרקטיק Garden יכניס אתכם לאואזיס קסום של צמחים ופרחים בלב ברצלונה.

אל ארבעת הסניפים הללו הצטרף פרקטיק Essens, מלון שמקדיש עצמו לעולם הבושם והניחוחות. המלון אמנם נפתח בעידן הטרום-קורונה, אך לא הספיק לקבל את תשומת הלב שמגיעה לו. המבנה עצמו הוסב לפירמידה אמיתית של ניחוחות, כשבכל קומה ניחוח אחר בהשראת ברצלונה - תמציות פרחים, ניחוח הים ואוויר ההרים. הניחוח הרביעי בשם "ברצלונה" הוא שילוב עדין של שלושת הקודמים. אגב, עם הביקוש החליטו במלון למכור את כל אחד מהבשמים יחד עם מכשיר מיוחד להפצת ניחוחות בבית, כך שלאחר החזרה לארץ תוכלו להיזכר כיצד הריחה החופשה בברצלונה

. Passeig de Gràcia 24 ,Praktik Essens




קפיצה אמנותית: תערוכה אודות GUSTAV KLIMT

אחרי ההצלחה של תערוכה אודות ואן גוך בפריז, הגיע תורם של קלימט וברצלונה. וכך, באפריל האחרון נפתחה תערוכה דיגיטלית חדשה אודות הצייר המודרניסטי גוסטב קלימט (1862-1918). המסע הרב-חושי ביצירות המפורסמות של האמן הוא דרך חדשה לגמרי לחוות אמנות ולהפיח חיים בפרטים הקטנים.

העבודות מוצגות בפורמט של 360 מעלות, שעוטף את כל אולם התצוגה ומזמין את הצופים לטבול בתוך היצירות עצמן. דרך מציאות מדומה, אנימציה ווידאו, בינה מלאכותית ושאר כלים אינטראקטיבים יוצרי התערוכה מצליחים להנגיש את היצירות גם לקהל צעיר שלא מורגל בביקור במוזיאונים.

לצד היצירות המוכרות כדוגמת "הנשיקה" או "יהודית והולופרנוס" אפשר לצלול לתוך עולמו של קלימט וללמוד על תהליך יצירתו ומקורות ההשראה שלו. זו חוויה אסקיפיסטית וסוחפת שתשאיר אתכם אחר כך קצת הלומים ברחובות ברצלונה. וידאו קצר של התערוכה

Ideal המרכז לאמנויות דיגיטליות, Carrer Doctor Trueta 196-198

התערוכה ננעלת ב-26.09.2021 לאתר התערוכה ורכישת כרטיסים




ואיך אפשר בלי שוק :MERCADO SANT ANTONI

למי שמאס משוק הבוקריה ומכוסות הפלסטיק עם הפירות, או למי שרוצה להרגיש מקומי לכמה שעות אמליץ על ביקור בשוק סנט אנטוני. המבנה היה תחת שיפוצים במשך תשע שנים וכל פעם נפתח מקטע אחר, אבל עכשיו סוף סוף נגמרו העבודות ואפשר לראות את המבנה במלוא תפארתו.

מדובר על השוק המקורי של הרובע שנבנה בשנת 1882 על ידי האדריכל אנטוני רובירו טיראס והוא מהווה את אחת הדוגמאות היפות ביותר בעיר של הסגנון המודרניסטי. המבנה דמוי הצלב מאכלס את השוק הגדול ביותר בברצלונה על כל 346 דוכניו. בשוק תוכלו למצוא מבחר של תוצרת מקומית, גבינות ונקניקים בעבודת יד, יין מיקבים משפחתיים ואוכל מוכן לקחת.

חלק נוסף במבנה הוא שוק פשפשים הפתוח בימי ראשון, שם תמצאו דוכני צעצועים ומשחקים עתיקים, כלי מטבח מאמייל, אוספים משונים וספרים ישנים. לצד כל זה יש גם מסעדות טאפאס פשוטות ומעולות לקהל המקומי. מהאהובים עלי, Bar Ramon, המגיש טאפאס שמנוניים אותנטיים לצד יין שנמזג מחביות. ברחבה מחוץ לשוק אגב תוכלו לחזות בשרידים של ויה אוגוסטה מהתקופה הרומית, אשר נתגלו במהלך השיפוצים

. Carrer del Comte d'Urgell 1

פתוח שני-שבת מ-08:00-20:00 ובראשון שוק פשפשים שפועל בין 08:30-14:30.


ושלא תגידו שלא אמרנו:

לא מעט מהחנויות המובילות בברצלונה נסגרו בשנה האחרונה: חנות דיסני בכיכר קטלוניה, מקום העלייה לרגל של המון משפחות ישראליות, הודיעה על סגירתה בשבועות הקרובים כחלק ממהלך רחב של החברה לסגירה של מעל ל-300 חנויות ברחבי העולם.

חנות המסכות המיתולוגית Arlequi, שהיתה גאוותם של תושבי העיר נסגרה אף היא בעקבות המשבר לאחר חמישים שנות פעילות.

למי שמתכנן שופינג בשדרות גרסיה כדאי שגם יתכונן נפשית - חנות הדגל של נספרסו נסגרה, וכן שכנותיה קאמפר, דסאיגואל, אוישו, טימברלנד, לולה ובימבה, לקוסט ועוד כ-40 בתי עסק נוספים לאורך השדרה המפורסמת.

מצד שני, בסתיו הקרוב תיפתח חנות הדגל של לגו שתתפרס על פני שלוש קומות. למי שיתגעגע מדי לישראל יכול לדעת שלפחות גלידה הוא ימצא כאן (לא שחסר גלידות מקומיות מעולות), אבל גם אניטה תקעה פה יתד. ועוד עניין קטן גם רשת פרימרק נכנסה ללב ברצלונה עם סניף גדול בכיכר קטלוניה.

467 views0 comments

Comments


bottom of page